הוא מורה מאד נחשב

הוא מורה מאד נחשב

הוא מורה מאד נחשב. הרבה מאד אנשים מעריכים אותו, אני יודע את זה, מאד מעריכים אותו. מישהי אמרה לי אתמול שהוא שינה לה את החיים.
היא אמרה: "הוא הציל אותי". היא אמרה: "הוא הציל אותי האיש הזה".
רציתי לשאול אותה אם הוא גם נתן לה בראש. אבל לא היה לי אומץ, אז לא שאלתי.
אני מסתכל עליו. הוא יושב על הבמה הקטנה. הוא לובש חולצה יפה, בגווני אדום עז. מישהו אומר לי שקוראים לזה קוּרְטָה. בכל אופן, רואים שהיא מהמזרח החולצה הזאת. יש לידו שולחן קטנטן ועליו אגרטל עם פרחים. יש שם גם בקבוק וויסקי, שיבאס. הוא מחזיק כוס קטנה בידו הימנית. כוס וויסקי. הוא מקרב אותה אל הפה, שפתיים בשרניות. הוא צוחק. בקול רם הוא צוחק. כל התלמידים שלו צוחקים יחד איתו. אחר-כך הוא אומר משהו. כולם מתגלגלים.
אני חושב, יכול להיות ששיכור ילמד דהרמה…?

 


 

הקטע הזה נכתב, ואת זה הבנתי רק לאחר שסיימתי לכתוב, בהשראתו של צ'וגיאם טרונגפה, המורה הטיבטי המבריק, שתפס תפקיד ראשוני ומרכזי בהבאתו של הבודהיזם הטיבטי למערב והיה גם ממייסדיה של אוניברסיטת נרופה המפורסמת בארה"ב. בחייו, רצופי שעוריריות האלכוהול והמין, מימש טרונגפה בצורה חד-משמעית את המושג, שהוא עצמו טבע -"Crazy Wisdom" ("חכמה משוגעת") – והוא סיים אותם בגיל 48 כתוצאה ממחלת כבד שנגרמה משתייה. 
מעורר השראה? סלידה? סתם מבלבל…?
תחליטו אתם אחרי שתקראו את האיש (מעל כל ספריו, מומלץ: Cutting Through Spiritual Materialism ), ועליו (למשל כאן)

 

2 תגובות


  1. נושא חשוב, לי אישית הביטוי ״גם נתן לה בראש״ קצת צרם וגרם לי לשאול את עצמי ״האם ייתכן שמישהו שחושב לשאול מישהי אם מורה ״גם נתן לה בראש״ ילמד דהרמה?

    ואז אני מנסה לא לצאת רע ולחשוב, למה לא? למה שגם השיכור וגם השואל לא ילמדו?
    וגם עולה לי השאלה לפי איזה קריטריון צריך להחליט אם עדיף שהם ילמדו או לא ילמדו? (אולי כמות האנשים שהם עזרו להם בהשוואה לכאלו שהם הזיקו להם? אבל אם הם עזרו לאחד כנראה שהיו צריכים ללמד אותו, ואם צילקו אחר כנראה שאותו הם לא היו צריכים ללמד).
    ולבסוף, הם לא באמת שואלים אותי אם ללמד או לא ללמד, וגם אלו שלומדים אצלם לא שואלים אותי אם ללמוד או לא ללמוד אצלם, אז אולי כל מה שאני יכול להגיד הוא שאני אישית כנראה לא אלך ללמוד אצלם (אחד מהם כבר מת אז אני גם לא יכול ללמוד אצלו, בינתיים אסתפק בלדחות את הקריאה בספרים שלו).

    הגב

  2. האם יש קשר בין האדם למה שנובע מתוכו?

    מתברר שלא תמיד. יש מקרים שבהם זכוכית הבקבוק מעופשת מבחוץ ועדיין היין שנובע מתוך הבקבוק צלול ומשובח.

    לעניות דעתי, זה אגב לא מה שקרה עם צ'וגיאם טרונגפה.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *